مسیرت مشخص امیرت مشخص نکن دل دل ای دل بزن دل به دریا

 آیه ی ود :

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا ﴿٩٦﴾

 

خدای رحمان کسانی را که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند محبوب خود گردانده است

مریم:آیه 96

جمهور از ابن عباس حدیث کرده اند که گفت : این آیه در باره ی امیرالمومنین علی علیه السلام نازل شده است و «ود» دوستی دزر قلب مؤمنان است .

 

کشاف(ج2،ص425)، الدر المنثور (ج4،ص287)،ذخائر العقبی (ص89)گفته است: این روایت را حافظ السلفی آورده است ،الصواعق المحرقه (ص170)تفسیر الشو کانی (ج3،ص332)تفسیر آلوسی (ج16ص130)و دیگر مصادر معتبر سنی .

آیه ی تطهیر

إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ﴿٣٣﴾

« ای اهل بیت ، خدا می خواهد پلیدی را از شما دور کند و شما را پاک دارد»

احزاب :33

نزول آیه ی تطهیر در فضیلت « اصحاب کساء»در خانه ی ام سلمه ،از اموری است که امت اسلام بر آن اجماع و اتفاق کرده اند و این مطلب به تواتر از امامان اهل بیت و بسیار از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله بیان شده است برخی اسناد آن:

1 ـ مـجـمـع الـزوائد, نور الدين علي بن ابي , بكر هيثمي , ج 9, ص 166.2 ـ ابوالعباس الطهراني , ذخـائر الـعـقـبي , ص 21 و تفسير نور الثقلين , ج 4,ص 277, جمعه العروسي الحويزي .3 ـ مناقب خـوارزمي , ص 23.4 ـ مسند, احمد بن حنبل , ج 4, ص 107.5 ـ تفسير الدر المنثور, سيوطي , ذيل آيه تطهير.6 ـ تفسير فخر رازي , ج 6, ص 783.7 ـ صحيح , مسلم , ج 2, ص 331.8 ـ مستدرك علي الـصـحـيـحـين حاكم نيشابوري , ج 2, ص 416.9 ـ تفسير نيشابوري ـ ذيل آيه شريفه تطهير.10 ـ انساب الاشراف , بلاذري , ج 2, ص 104.11 ـ سنن بيهقي , ابوبكر احمد بن حسين بن علي البيهقي , ج 2, ص 150.12 ـ فـضائل الخمسه , ج 2.13 ـ تفسير مراغي , ج 22, ص 7.14 ـ اشد الغابه في معرفه الصحابه , ج 5, ص 521 و ابن اثير الجزري

 

مفسران اجماع کرده اند و جمهور چون احمد بن حمبل و دیگران روایت نموده اند که این آیه در حق پیامبر صلی الله علیه وآله علی و فاطمه ،حسن و حسین – درود خدا بر جملگی آنها –نازل شده است .

ابو عبدالله محمد بن عمران مرزبانی از ابو حمراء روایت کرده که گفت :

« نه یا ده ماه در خدمت پیامبر بودم و او هر صبحگاه ارز خانه بیرون می آمد و به همراهی من بر در سرای علی علیه السلام می رفت و حلقه ی در را می گرفت و می فرمود : سلام و رحمت و برکات خدا بر شما باد .علی و فاطمه و حسن و حسین پاسخ میگفتند : سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد ای رسول خدا .سپس پیامبر می فرمود : رحمت خدا بر شما باد ،گاه نماز است و قرائت می فرمود :« ای اهل بیت ، خدا می خواهد پلیدی را از شما دور کند و شما را پاک دارد .» آنگاه به محل نماز می رفت .»

 

شواهد التنزیل :ج2،ص47

 

 

آیه ی مباهله :

فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ﴿٦١﴾

 

از جمله مآخذ حدیث : صحیح مسلم ، ج2،ص108،باب فضائل علی علیه السلام ،

الصواعق المحرقه ص93،مسند احمد ج1،ص185،صحیح الترمذی ، ج2،ص66،

مستدرک الحاکم ج 3،ص150،سنن البیهقی ،ج7،ص73و تفسیر الطبری ج3،ص213-

در تفسیر بیضاوی ،ج2،ص32،پس از بیان آوردن اصحاب کساء به مباهله مینویسد :«اسقف مسیحیان گفت : ای گروه مسیحی ، من چهره هایی را می بینینم که اگر از خدا بخواهند کوه را از جا بر کند ،پروردگار چنین خواهد کرد مباهله نکنید که هلاک خواهید شد ...»

فخر رازی ،در تفسیر خود ج8،ص80،کشاف، ج1،ص193نیز این مطلب را روایت کرده است .

برخی دیگر از منابع شان نزول آیه مباهله در کتب اهل سنت:

ولما نزلت هذه الآیة فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءکم دعا رسول الله صلى الله علیه وسلم علیا وفاطمة وحسنا وحسینا فقال اللهم هؤلاء أهلی

صحیح مسلم – مسلم النیسابوری – ج ۷ – ص ۱۲۰ – ۱۲۱- دار الفکر

سنن الترمذی – الترمذی – ج ۴ – ص ۲۹۳ – ۲۹۴- دار الفکر

نظم درر السمطین – الزرندی الحنفی – ص ۱۰۸

معرفة علوم الحدیث – الحاکم النیسابوری – ص ۵۰- منشورات دار الآفاق الحدیث

عمدة القاری – العینی – ج ۱۸ – ص ۲۷- دار إحیاء التراث العربی

فتح القدیر – الشوکانی – ج ۱ – ص ۳۴۸- عالم الکتب

شواهد التنزیل – الحاکم الحسکانی – ج ۱ – ص ۱۶۰- مجمع إحیاء الثقافة الإسلامیة

تفسیر ابن کثیر – ابن کثیر – ج ۱ – ص ۳۷۹- دار المعرفة

الدر المنثور – جلال الدین السیوطی – ج ۲ – ص ۳۹- دار المعرفة

إمتاع الأسماع – المقریزی – ج ۶ – پاورقى ص ۶- دار الکتب العلمیة

الفصول المهمة فی معرفة الأئمة – ابن الصباغ – ج ۱ – پاورقى ص ۱۱۴- دار الحدیث

تفسیر القرطبی – القرطبی – ج ۴ – ص ۱۰۴- مؤسسة التاریخ العربی

تاریخ الإسلام – الذهبی – ج ۳ – ص ۶۲۷- دار الکتاب العربی

مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول (ع) – محمد بن طلحة الشافعی – ص ۳۸

مسند احمد – الإمام احمد بن حنبل – ج ۱ – ص ۱۸۵- دار صادر

تاریخ مدینة دمشق – ابن عساکر – ج ۴۲ – ص ۱۶- دار الفکر

المناقب – الموفق الخوارزمی – ص ۱۰۸- مؤسسة النشر الإسلامی

ینابیع المودة لذوی القربى – القندوزی – ج ۱ – ص ۱۳۶- دار الأسوة

المستدرک – الحاکم النیسابوری – ج ۳ – ص ۱۵۰

السنن الکبرى – البیهقی – ج ۷ – ص ۶۳- دار الفکر

 

لمه «و انفسنا» در آيه مباهله دلالت دارد بر اينكه حضرت علي((عليه السلام)) از تمام پيامبران - بجز پيامبر خاتم((صلي الله عليه وآله)) - افضل و برتر است زيرا در اين كلمه حضرت امير((عليه السلام)) به منزله نفس پيامبر((صلي الله عليه وآله)) قرار داده شده است و معلوم است كه آن حضرت حقيقتاً خود پيامبر نيست بلكه به لحاظ اين كه آن حضرت در تمام ويژگيهاي و فضايل و كمالات جز مسئله نبوت مانند آن حضرت است از او و پيامبر تعبير به «انفسنا»(خودمان) شده است. يكي از ويژگيهاي پيامبر اين است كه آن جناب از تمام پيامبران افضل و برتر است از اين رو علي((عليه السلام)) هم از همه پيامبران - غير از رسول اكرم((صلي الله عليه وآله)) - افضل و برتر است.

 

در مسند احمد حنبل به روایت از ابن عباس آمده است :

هیچ آیه ای در قرآن نیست جز آنکه علی سر و رهبر و شریف و امیر آن است و همانا خداوند یاران محمّد صل الله علیه و اله را در قران نکوهش کرده ولی از علی علیه السلام جر به نیکی یاد نکرده است .

«احمد حنبل در مناقب خود نیز همین مطلب را روایت کرده است .همچنین در ذخائر العقبی ، ص 89،روایت آمده است نیز ،شواهد التنزیل ،ج1،ص،48و54،در برخی از روایات ،حلیه الاولیاء،ج1،ص64،کنزلالعمال-ج6-ص391-گزیده ی کنزل العمال در حاشیه مسند -ج5ص-ص38-نو الابصار- ص81-الصواعق المحرقه-ص 76-تاریخ الخلفاء-ص171 به طریق طبرانی و ابن ابی حاتم

 


نظرات شما عزیزان:

ناشناس
ساعت10:11---7 مرداد 1394
خیلی کاربردی و زیبا بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

با سلام خدمت شما عزیزان..وبلاگ پیش رو وبلاگی شخصی است که با استفاده از منابع معتبر تلاش کرده تا شبهات وارده به شیعیان را به طور کاملا منطقی و دقیق پاسخ دهد...
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها