در منابع تاريخي آنها اين روايت آمده است كه حسنين عليهما السلام در جنگ طبرستان در زمان عثمان با سعيد بن ابي العاص شركت كرده است؛ اما سند اين روايت ضعيف است.
طبري مينويسد:
حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ شَبَّةَ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُجَاهِدٍ، عَنْ حَنَشِ بْنِ مَالِكٍ، قَالَ: غَزَا سَعِيدُ بْنُ الْعَاصِ مِنَ الْكُوفَةِ سَنَةَ ثَلاثِينَ يُرِيدُ خُرَاسَانَ، وَمَعَهُ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ، وَنَاسٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم وَمَعَهُ الْحَسَنُ، وَالْحُسَيْنُ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ،
تاريخ الطبري ، اسم المؤلف: لأبي جعفر محمد بن جرير الطبري الوفاة: 310 ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت
ذكر الخبر عنه عن غزو سعيد بن العاص طبرستان ج 2 ص 607
اين روايت از نظر سند مخدوش است؛ زيرا:
اولا: علي بن مجاهد مشترك بين دو نفر است، اگر مقصود از وي علي بن مجاهد بن سراج باشد، او مجهول است و اگر مراد، علي بن مجاهد بن مسلم بن رفيع باشد، او نيز از نظر علماي رجال اهل سنت كذاب معرفي شده است.
ثانيا: «حنش بن مالك» نيز در سند روايت مجهول است و علماي رجال اهل سنت اسمي از او نياورده است.
بقيه علماي اهل سنت نيز همين روايت طبري را نقل كرده اند و چيزي جديدي ندارند..آنجا که به ضررشان است کتاب طبری را باطل میدانند و آنجا که به نفعشان است کتاب طبری را قرآن میدانند..حضرت امیر در جنگ صفین برای حفظ جان حضرت امام حسن و حضرت امام حسین اجازه نمیدهد آنان بجنگند چطور ممکن است در زمان خلیفه ای که مولایمان بعد از کشته شدنش میگوید با انتقال خلافت به من هم اکنون حق به جایگاهش باز گشت و این نشان میدهد خلافت عثمان در نزد حضرت امیرالمومنین علی (ع) ناحق بوده اجازه دهد در سپاه عثمان باشد؟همانطور که دیدید این روایت جعلی و کذب است.